Aldundiak argi berdea eman dio A-15eko Oindolar eta Gorosmendiko tunelak berritzeari
Aldundiak argi berdea eman dio A-15eko Oindolar eta Gorosmendiko tunelak berritzeari
Gobernu Kontseiluak proiektua kontratatzeko espedientea onartu du.
Gipuzkoako Foru Aldundiko Gobernu Kontseiluak gaur onartu du A-15 autobideko Oindolar (Donostiako noranzkoan) eta Gorosmendiko (Iruñerako norabidean) tunelen instalazioen estaldura eta egokitzapena sendotzeko proiektuaren kontratazio espedientea. Helburua da instalazioak 2004/54/EE Europako zuzentaraura egokitzea, eta honen bitartez bilatzen dena da “erabiltzaileei segurtasun maila minimoa bermatzea, pertsonen bizitza, ingurumena edota tunelen azpiegituren egoera kritikoei aurrea hartuz, eta istripuen aurrean babesa emanez”. Proiektuak 21,3 milioi euroko oinarrizko lizitazio-aurrekontua du, gehi beste 1,6 milioi euro laguntza teknikorako, eta zortzi hilabeteko egikaritze epea ezarri da. Lanak urtea amaitu baino lehen martxan jartzea espero da.
Eider Mendoza foru bozeramaileak eman du erabakiaren berri, Diputatuen Kontseiluaren bileran hartutako erabakiak ezagutarazteko astero eman ohi duen prentsa agerraldian. Oindolar eta Gorosmendiko tunelak 1995etik daude martxan, eta 552 metro eta 550 metroko luzera dute, hurrenez hurren. Biak A-15 autobidean daude (Nafarroa-Gipuzkoa autobidea) eta hodi bat dute noranzko bakoitzeko. Azpiegitura hau sare transeuroparreko parte da, eta, Europako Zuzentarauaren arabera, tunelek 500 metro baino gehiago dituztenez, segurtasun-baldintza berriak bete behar dituzte, Europako herritar guztientzat babes-maila uniformea, etengabea eta handiagoa bermatzeko.
“Autobia hau lurraldeko azpiegitura garrantzitsuenetako bat da. 14.000 ibilgailu baino gehiago ibiltzen dira egunero A-15 errepidearen tarte horretan. Tunel hauek berritzeak aurrerapen handia ekarriko du segurtasunean, erosotasunean eta gure errepideen digitalizazioan”, nabarmendu du foru bozeramaileak. Hala ere, obrak egiten diren bitartean, zirkulazioa irekita mantenduko da, proiektua egiten ari den kontrako norabideko hoditik joango den Bypass baten bidez. Lanek irauten duten bitartean, 3 metroko zabalera eta 4,5 metrotik gorako altuera duten ibilgailuen eta salgai arriskutsuak dituzten ibilgailuen joan-etorria mugatuta egongo da.
Mendozaren ustez, halaber, A-15 errepideko tuneletan egiten diren jarduketak Foru Aldundia legealdi honetan errepideen arloan egiten ari den funtsezko jardueretako bat dira, Gipuzkoako errepide sare osoan mugikortasun seguruagoa, erosoagoa eta modernoagoa bermatzeko. Horrez gain, lurralde orekaren, Nafarroarekiko komunikazioen eta Atlantikoko korridorean azpiegitura sare aurreratua izateko beharraren ikuspuntutik obrek duten garrantzian ere jarri du azpimarra. “Azken hiru urteotan 28,7 milioi euro inbertitu ditugu guztira eta, guztira, 82 milioi baino gehiago inbertitzea aurreikusten dugu. Hori dela eta, A-15 errepideko tunelak berritzeko konpromisoa irmoa da”, aldeztu du.
Proiektatutako hobekuntzen artean, guztiak Europako Batzordearen zuzentarauaren eskakizunekin bat datozenak, estalkia sendotzea, estaldura hobetzea eta instalazioak modernizatzea nabarmentzen dira. Era berean, foru bozeramaileak azaldu du azken belaunaldiko ekipoak jarriko dituztela bidearen kudeaketa, zirkulazioaren kontrola eta edukiera kontrolatzeko. Telebistako zirkuitu itxiko sistema ere eguneratu eta birbanatuko da, gorabeherak automatikoki detektatzeko sistema bat instalatu ahal izateko.
Foru Aldundia A-15 errepideko tunelak hobetzeko lanean ari da aurreko legealditik, San Lorentzo-Larreko obrak hasi zirenetik. Bi noranzkoetan amaituta daude dagoeneko tunel hau hobetzeko lanak. Aurtengo maiatzean Belabietako tunela hobetzeko lanak amaitu ziren Iruñerako noranzkoan, eta, orain, gaurko erabakiarekin, Oindolar eta Gorosmendiko jarduerak abian jarri dira. 2023 eta 2024 bitartean, bi tunel horien beste norabideko hodiak berrituko dira, eta, azkenik, 2024 eta 2025 bitartean, Belabietako tunelaren Donostiarako hodia egokituko da. “Horrela, Gipuzkoan, A-15 errepidean ditugun 500 metrotik gorako tunel guztiak Europako zuzentarauari egokituta egongo lirateke 2025a amaitu baino lehen”, azpimarratu du Mendozak.
GI-20ko biaduktua
Bestalde, Aldundiak duela bi aste jakinarazi zuen bezala, GI-20 errepidean (Donostiako saihesbidea) Loiolako zubibideak ikuskatzeko ohiko ikuskapen batean antzeman zen piletako baten burua pitzatuta dagoela. Egoera horren aurrean, foru erakundeak puntu horretan elementu metaliko indargarri bat jartzeko jarduketen larrialdiko izapidetzea onartu du. Egin beharreko lanen zenbatekoa 515.000 eurokoa da, eta obrak egiten hasteko epea ezingo da hilabete baino luzeagoa izan.
Pitzadura antzeman bezain laster, Aldundiak, 2022ko maiatzaren 28an, adarreko zirkulazioa erdiko errei bakarrera mugatu zuen, eta garraio bereziei bertatik igarotzea debekatu zien. Egoera hau hiru hilabetez luzatzea aurreikusten da, hori baita konponketetarako aurreikusitako epea. Honen guztiaren ondorioz, baliteke puntako orduan auto-ilarak sortzea Irungo noranzkoan, bai Loiolako Erribera hiribidetik datorren adarrean, bai Loiolako biribilgunearen irteera-adarrean. Donostia erdialdetik, Amaratik eta Errenteria-Irundik datozen erabiltzaileei gomendatzen zaie GI-40tik (Zorroagako tunela) eta GI-40tik Martutenetik GI-20ra eta AP-8ra joateko irteera erabiltzea, Garberako loturaren bidez.
Egoitzen partea
Azkenik, pandemia adinekoen egoitzetan izaten ari den eragina ere eguneratu du bozeramaileak. Erabiltzaileen kasuan, 58 positibo aktibo daude (aurreko astean baino 40 gehiago) 11 egoitza ezberdinetan. Azken zazpi egunetan ez da heriotzarik jazo eta, bestalde, 11 lagun sendatu dira eta 51 kasu positibo berri erregistratu. Guztira, azaroaren 29tik, 65 egoiliar hil dira, eta 2.990 pertsonek gainditu dute gaixotasuna. Azkenik, adinekoen egoitzetako langileei dagokienez, 22 positibo aktibo daude (aurreko astean baino 6 gehiago) 12 egoitzatan.
3725