Ogi-apurra

Eduki publikatzailea

Atzealdea Volver Lurraldebusek errekorra hautsi du berriro bigarren urtez jarraian eta 2024 28,8 milioi bidaiarekin itxi du, aurreko urtean baino % 8,71 gehiago

Lurraldebusek errekorra hautsi du berriro bigarren urtez jarraian eta 2024 28,8 milioi bidaiarekin itxi du, aurreko urtean baino % 8,71 gehiago

Azahara Domínguez diputatuak jakinarazi duenez, 2023an baino 2,3 milioi bidaia gehiago egin dira, eta emakidaduna guztiek orain arte zituzten erregistroak hobetu dituzte. Garraio publikoaren erabilera sustatzeko neurriak, milaka errefortzu eta zerbitzu berezi martxan jartzea eta zerbitzuak herritarren benetako beharretara egokitzea, zerbitzua gero eta erakargarriagoa eginez, dira, besteak beste, Lurraldebusen urte historiko berri baten atzean dauden arrazoiak.

2025/02/20
Azahara Domínguez eta Fernando Prieto

Azahara Domínguez eta Fernando Prieto


2023an erregistro guztiak hautsi ondoren, Lurraldebusek beste urte historiko bat itxi du, 28,8 milioi bidaiarekin 2024an, inoizko urterik onena Gipuzkoako hiriarteko autobus zerbitzuarentzat. Errekor berri horrek % 8,71ko igoera ekarri du 2023ko kopuruekiko, orduan 26,4 milioi bidaiako muga lortu baitzen.
Azahara Domínguez Mugikortasuneko, Turismoko eta Lurralde Antolaketako diputatuak prentsaurrekoa eman du astelehen honetan Donostian, eta Lurraldebuseko 2024ko datuak azaldu ditu. Azaldu duenez, hazkundea "zerbitzuaren emakidadun guztiek" izan dute, eta "Gipuzkoan garraio publikoaren erabilera sustatzeko egiten ari diren politikek" eragin dute. Ildo horretan, Espainiako Gobernuak bultzatutako eta tokiko administrazio publiko eskudunek osatutako hobariez gain, hainbat gaik garrantzi berezia izan dute: "Gure ildoetan zerbitzu bereziak indartzeko erabakia, eta alkateekin eta kolektibo eta herritar partikularrekin zerbitzua herritarren benetako beharretara egokitzeko egiten ari garen entzute aktiboko politikak, besteak beste", esan du diputatuak.
"Mugikortasuneko, Turismoko eta Lurralde Antolaketako Departamentutik garraio publikoa sustatzeko politikak bultzatzen jarraituko dugu, Lurraldebusi bere historiako aurrekonturik handiena emanez 2025ean, gure zerbitzua gipuzkoarren benetako beharretara egokitu dadin, herritar guztientzat eskuragarri egon dadin eta inor bazterbidean utz ez dezagun. Garraio publikoa beste eskubide batzuetarako sarbidea bermatzen duen eskubidea da, hala nola hezkuntza, osasuna, lana edo aisialdia, eta horren erabilera bultzatzen jarraituko dugu gure politikekin, edozein pertsonak, bere errenta-maila eta bizilekua edozein izanda ere, bere bizitza garatzeko aukera-berdintasuna izan dezan bermatzeko", adierazi du Mugikortasuneko, Turismoko eta Lurralde Antolaketako foru arduradunak.


Hazkundea eskualde guztietan
Azahara Domínguezek azaldu duen bezala, 2024an erabilera-datuak hobetu dira emakidadun guztietan. Bilman Bus, Goierri eskualdean lan egiten duena, hazi da gehien: % 15,45, milioi bat bidaiatik gertu (971.015). Ondoren, Buruntzaldea, +%12,52; Tolosaldea, +%8,46; Oarsoaldea-Bidasoa, +%8,19; Debagoiena eta Ibilbide luzea, +% 7,11;  Urola Erdia, +%6,58; eta, azkenik, Urola Kosta-Debabarrena, % 5,34 gehiago.
Bidaia kopuruari dagokionez, Oarsoaldean eta Bidasoan lan egiten duen Ekialdebus da bidaia gehien dituen kontzesionarioa, eta urtea hamar milioiko muga gaindituta itxi du. Ondoren, TBH, Buruntzaldean eta Tolosan zerbitzua ematen duena, 6,6 milioi bidaiarekin; eta Avanza, Debagoienan zerbitzua ematen duena eta ibilbide luzeko lineak eskaintzen dituena, 5,5 milioi bidaiarekin. Gero, EuskoTren dugu, Urola Kostan eta Debabarrenean lan egiten duena eta 3,5 milioi bidaia erregistratu dituena; La Guipuzcoana, Urola Erdiari zerbitzua ematen diona, 1,8 milioi bidaiekin; Bilman Bus, Goierrin 971.015 bidaia erregistratu dituena; eta, azkenik, Tolosaldea, 376.300 bidaiekin.
Eskualde bakoitzean gehien erabiltzen diren lineei dagokienez, Oarsoaldea-Bidasoan E02 linea (Oiartzun>Errenteria>Pasaia>Donostia N-I errepidetik) da bidaia gehien biltzen dituena, 1,6 milioirekin, nahiz eta E01 linea (Pasai Donibane>Lezo>Errenteria>Pasai Antxo>Donostia N-I errepidetik), gertu dagoen, 1,5 milioirekin; E05 linea (Errenteria (Beraun) >Pasaia>Donostia N-I errepidetik), 1,3 milioirekin, eta E25 linea (Hondarribia>Irun), 1,2 milioirekin dira hurrengoak.
Buruntzaldea-Tolosan, BU13k (Hernani>Astigarraga>Donostia) milioi bat bidaiatik gora erregistratu ditu, eta, ondoren, BU07k (Tolosa>Donostia herriz herri), 880.378 bidaia.
Debagoienan eta ibilbide luzeko lineetan, DO01 (Donostia>Bilbo) ere milioi bat bidaiatik gora egin ditu, DG05 (Eibar>Arrasate>Eskoriatza>Gasteiz) 649.400 bidaiatik gora eta DG10 (Bergara>Arrasate>Aretxabaleta>Eskoriatza) 645.600 bidaiatik gora. Donostia eta Gasteiz lotzen dituen linea (DO02 linea) milioi erdi bidaia inguru egin ditu (492.669). Emakidadun honetan bereziki nabarmentzekoa da Loiuko aireportuarekin lotzen duten zerbitzuek izan duten bidaia-hazkundea, joan den martxoan MUGIri atxiki baitzitzaizkion. DO04 linea (Donostia>Bilboko aireportua) milioi erdi inguru egin ditu (467.125), hau da, % 33,5ko igoera 2023arekin alderatuta, eta DG12 linea, Arrasate aireportu horrekin berarekin lotzen duena, % 90,71 hazi da, ia 43.500 bidaiarekin.
Urola Kosta-Debabarrenean, DB04 (Mallabia>Ermua>Eibar>Elgoibar>Mendaro>Deba>Mutriku>Ondarroa) linea izan da erabiliena, milioi bat bidaia baino gehiagorekin. Urola Erdian, UK01ek (Azkoitia>Azpeitia>Zestoa>Donostia) 760.900 bidaia baino gehiago egin ditu; Goierrin, berriz, GO01 linea erabili da gehien (Zegama>Segura>Idiazabal>Olaberria>Beasain>Ordizia>Zaldibia), 403.282 bidaiarekin, eta, azkenik, Tolosaldean, TO02 linea (Tolosa>Ibarra>Berrobi>Elduain>Berastegi), ia 84.000 bidaiarekin.


Errefortzuak eta zerbitzu bereziak
Gainera, 2024an zehar, Lurraldebusek 12.231 errefortzu eskaini dizkie linea arruntei, erabiltzaileen hazkundeari erantzuteko. Ildo horretan, Debagoienan eta Ibilbide Luzeko lineek izan dituzte zerbitzu indartu gehien, 5.822 guztira; ondoren, Buruntzaldea, 2.012; Urola Erdia, 1.774; Oarsoaldea eta Bidasoa, 1.595 eta Debabarrena eta Urola Kosta, 1.028.
Urria (1.393) eta azaroa (1.325) izan dira errefortzu gehien izan dituzten hilabeteak.
Era berean, guztira 950 zerbitzu berezi baimendu dira, 20.700 pertsonari baino gehiagori zerbitzua eman dietenak, eta udako hilabeteetan ohikoagoak izan dira.
Halaber, udako hilabeteetan, Donostia eta Hondarribiko aireportua zuzenean lotzen zituen linea bat jarri zen martxan. Linea hori erregularra izango da Oarsoaldean eta Bidasoan emakida berria martxan jartzen denean, eta Donostia eta Loiuko aireportua lotzeko maiztasuna 30 minutura zabaldu zen.
Zerbitzuen indartze hori diputatuak Gipuzkoako alkateekin eta erakunde eta herritar partikularrekin izandako bilera ugariei esker gauzatu da. 2024an bakarrik, Azahara Domínguez 47 udalerrirekin bildu da, lurralde osoaren % 53,41, mugikortasunaren arloan dituzten beharrei aurre egiteko, eta gauza bera egin du 43 elkarte eta herritar partikularrekin.

Lurraldebusen historiako aurrekontu handiagoa pultsua mantentzeko
Datu horiek oinarri hartuta, Azahara Domínguez diputatuak gogorarazi du Lurraldebusek beste errekor bat hautsi duela 2025ean: Gipuzkoako historiako inbertsiorik handiena izango duen urtea. "Mugikortasuneko eta Garraio Publikoko Zuzendaritza Nagusiak dituen 73,4 milioi euroetatik, 61 milioi Lurraldebusi zuzenduko zaizkio, hiru helbururekin: erabiltzaile kopuruaren hazkundearen testuinguruari erantzuten jarraitzea, udalerrietan eta eskualdeetan sortzen ari diren beharrei erantzuteko errefortzuak eta zerbitzu bereziak jartzearen aldeko apustuari eustea, eta Urola Garaia eta Goierri Donostiarekin eta alderantziz lotuko dituen linea berria abian jartzearen aldeko apustu estrategikoa, Goierriko bizilagunen eta hiriburutik Goierrira joaten diren pertsonen aldarrikapen historiko bati erantzuna emateaz gain, lurraldean eskaintzen dugun garraio publikoaren zerbitzuak jauzi kualitatibo garrantzitsua eman dezan laguntzen dugu, azkenean, Lurraldebusen zerbitzua gure eskualde guztietara iritsiko baita", gogorarazi du Azahara Domínguezek.
"Gure ustez, garraio publikoa da gure lurraldea kohesionatzeko ez ezik, pertsona guztiei aukera-berdintasuna bermatzeko dugun tresna nagusia, errenta-maila edo bizi diren lekua edozein dela ere. Horregatik, garraio publikoa sustatzeko politikak aplikatzen jarraituko dugu, eta gure zerbitzuak herritarren benetako beharretara egokitzeko entzute aktiboko estrategiarekin jarraituko dugu; izan ere, horrela soilik lortuko dugu datu bikain horiek denboran irautea eta garraio publikoaren erabilera Gipuzkoako herritarren egiturazko ohitura bihurtzea", ondorioztatu du Mugikortasuneko, Turismoko eta Lurralde Antolaketako foru arduradunak.
 

  

4045