Bidesarien deskontu-plan berriak ingurumenari mesede egin eta inflazioaren ondorioak arinduko ditu
Bidesarien deskontu-plan berriak ingurumenari mesede egin eta inflazioaren ondorioak arinduko ditu
Planaren helburua da garraio jasangarria eta garraio kolektiboa sustatzea, eta autonomo txikiei beren jarduera ekonomikoan laguntzea.
2023ko urtarrilaren 1etik aurrera, Gipuzkoak bere edukiera handiko sareko bidesari-errepideen erabiltzaile guztien arteko deskontu-plan berria jarriko du abian. Onuradunen artean sartuko dira salgaien garraioa, bidaiarien garraio kolektiboa, jarduera ekonomikoa duten ibilgailu arinak eta ibilgailu arin guztiak, jatorria edozein dela ere. Aintzane Oiarbide Bide Azpiegituretako diputatuak egin du iragarkia, Alfredo Etxeberria Bidegi foru-sozietateko zuzendariarekin batera egindako prentsa-agerraldian.
Erabileragatik ordaintzeari buruzko Europako Zuzentaraua eguneratuta, Gipuzkoako Foru Aldundiak, Bidegiren bidez, plan bat aktibatu ahal izan du, salgaien garraioan ez ezik, autonomoei, autokarrei, autobusei eta TAG gailuak dituzten ibilgailu arin guztiei ere laguntzeko.
Plan berriarekin, garraio publikoak % 63raino murriztuko du bidesariaren zenbatekoa, eta gutxien kutsatzen duten salgaien garraioek % 25erainoko deskontuak lortu ahal izango dituzte, motorraren kalifikazioaren arabera. Gainera, autonomoek lehen aldiz % 13rainoko deskontua izan ahal izango dute bidesarietan, egindako bidaia kopuruaren arabera. Maiztasunagatiko deskontu hori salgaien garraioari eta bidaiarien garraioari ere aplikatuko zaie. Ibilgailu arinei dagokienez, guztiek, jatorriagatik bereizketarik egin gabe, Abiatu gailuaren erabiltzaileek gaur egun dituzten deskontuak baliatu ahal izango dituzte. “Erregaien eta lehengaien igoera geldiezina herritar guztiei eragiten ari zaie, eta Gipuzkoak bere bideen erabiltzaileei aplikatuko dien deskontu politika berriak, neurri batean, joan-etorrien garestitzea arintzen lagunduko du”, adierazi du Oiarbidek.
Planak bidesarietan bide-erabiltzaile guztiei konpentsazioak aplikatzea aurreikusten du, eta horiek desberdinak izango dira ibilgailuaren ezaugarrien arabera. “Gure ustez, deskontuetarako laguntza horiek 44 milioi euro ingurukoak izango dira; urtero herritarrak aurreztuko dituztenak. Bidegik ordainduko ditu”, aurreratu du Oiarbidek
Salgaien garraioa
Salgaien errepideko garraioaren ingurumen-inpaktua murrizteko, ibilgailu eraginkorrenek deskontuak lortu ahal izango dituzte motorraren tipologiaren arabera.
Laguntzak honako hauek izango dira: ibilgailu astun elektrikoek, hibridoek eta gas-propultsatuek, DGTren sailkapeneko O eta ECO etiketa duten ibilgailuek, % 25; EURO 6 ibilgailu astunek, % 20; eta EURO 5 etiketa duten ibilgailu astunek, % 15.
Era berean, % 13rainoko deskontuak jasoko dituzte (Europako Batzordeak baimendutako gehieneko ehunekoa) erabilera maiztasunagatik lurraldeko bidesariarekin grabatutako bide guztietan. 21. bidaiatik 50. bidaiara bitarte, salgaien garraioek % 10eko deskontua izango dute bidesarietan; zifra hori % 13raino igoko da 51. bidaiatik aurrera.
Maiztasunagatiko deskontuak 2023ko urriaren 1etik aurrera hasiko dira aplikatzen.
Bidaiarien garraio kolektiboa
Garraio publikoa erabiltzea berotegi efektuko gasen emisioa murrizten laguntzeko bide bat da, garraio publikoari esker ibilgailu partikular gutxiago ibiltzen baitira bide publikoan. Hori dela eta, Gipuzkoak aktibatu duen deskontuen planean % 50eko deskontuak sartzen dira autokar, autobus eta bidaiariak garraiatzeko helburua duten gainerako ibilgailuen tarifetan.
«Mugikortasun iraunkorraz ari garenean, ingurumen-onurak ez ezik, ongizate ekonomikoa eta soziala ere bilatzen ditugu. Garraio publikoak eta garraio kolektiboko gainerako ibilgailuek errepideak arintzen laguntzen dute», adierazi du Aintzane Oiarbidek.
Bidesariaren tarifa % 50 murrizteaz gain, garraio publikoek ere jasoko dituzte maiztasunagatiko deskontuak.
Jarduera ekonomikoa
Gipuzkoako deskontuen plan berrian sartzen dira, halaber, ibilgailua batzuetan jarduera ekonomikorako erabiltzen duten autonomo edo erabiltzaile guztiak. Zuzentarauaren arabera, horiek ere maiztasunagatiko pizgarriak jaso ahal izango dituzte, % 13ko mugarekin.
Bide Azpiegituretako diputatua pozik agertu da sektore hori deskontuen planean sartu ahal izan duelako. Sektore horren jarduera, askotan, mugikortasunaren mende dago.
Maiztasunagatiko deskontu guztiak (salgaien eta bidaiarien garraioa eta jarduera ekonomikoak) 2023ko urriaren 1etik aurrera aplikatuko dira gaitasun handiko errepide gipuzkoarretan.
Ibilgailu arinak
Gipuzkoako mugikortasun-plan berrian ibilgailu arin guztiak ere sartzen dira, jatorria edozein dela ere, eta Abiatu gailua suten gipuzkoarrek orain arte jasotzen zituzten laguntza berberak jasoko dituzte, 35,25 euroko gastu-muga barne. «Europako zuzentaraua argia da erabiltzaileak jatorriaren arabera ez diskriminatzearekin, eta horretan oinarrituta, ezin dugu inor diskriminatu. Tratamendu bera emango diogu gure errepideetan zirkulatzen duen edozein erabiltzaileri», adierazi du Oiarbidek.
Diputatuak gogorarazi duenez, dagoeneko deskontu horiek dituzten gipuzkoarrez gain, neurri horien onuradun handienak honako hauek izango dira: egoitza Araban, Bizkaian, Nafarroan eta Iparraldean izanik lantokia Gipuzkoan duten erabiltzaileak, «Gipuzkoako ekonomiari laguntzen diotenak».
Era berean, Oiarbidek azpimarratu nahi izan du Abiatu erabiltzen duten gipuzkoarrek lurralde arteko gastuaren muga izaten jarraituko dutela AP-8a Bizkaian eta AP-1a Araban erabiltzeagatik. Gaur egun, gastu-muga hori hileko 50,93 euro da.
Neurri horiek guztiak, maiztasunagatiko deskontuak izan ezik, datorren urteko urtarrilaren 1ean jarriko dira indarrean, eta, haietaz baliatu ahal izateko, ViaT, TAG edo Abiatu sistema bat izan beharko dute. Gainera, alta eman beharko dute Bidegin.
9083