Atzealdea Dantza eta kirola
Lantzen dituen arlo artistikoak:
Zein eskola-ikasgairekin duen harremana:
Formatuak:
425€ (BEZ barne)
Iraupen laburreko 3 bideoren bidez, dantza eta kirolari buruzko 3 ikuspegi oso desberdin aurkezten dira. Bideo bat, Mikel Arístegui koreografoaren "Batteleku Batean" dantza garaikideko ikuskizun baten egoitza bati buruzko 9 minutuko dokumentala da. Bigarren bideoa Suedian gizonezkoen futbol talde profesional batek egindako dantzako proiektu kultural bati buruzkoa da, ia 3 minutuko iraupenarekin. Hirugarrena Berlingo artista baten bideo/instalazio bati buruzkoa da, Alemaniako emakumezkoen talde nazionalaren 9 minutuko entrenamendu fisiko bati buruzkoa.
Dantzari, kirolari eta generoari buruzko 3 ikuspuntu ezberdin horien helburua partaideen arteko elkarrizketa ezartzea da. Hizlariak (M. Arístegui), lehen pertsonan bizi izan delako, proiektuak aurkeztuko ditu eta horien laburpen txiki bat egingo du azaldu aurretik, galderak egingo ditu eta nerabeei gaiari buruzko ikuspuntu praktiko zein informalari buruz hitz egingo die. Elkarrizketak irekiko dira generoagatiko sarien parekotasunik ez duten kirol-txapelketen justiziari buruz, bai eta sari horien parekotasunari buruzko legeen eta horien praktiken adibideei buruz ere. Gaur egun eskolaz kanpoko jarduera gisa dantza egiten duten oso nerabe mutil gutxik (bat ere ez esateagatik) oraindik ere futbolarekiko interes handiagoa dutelako.
Bideo/hitzaldiaren ondoren, gidariek zenbait ikasle boluntario aukeratuko dituzte, kirola bezalako adibide bat egiteko, dantza-ikuskizun bat izan daiteke, talde-lanaren garrantzia eta errespetua, edozein dela ere bikotekidearen generoa edo sexu-joera. Bereziki adin horretan, gorputzak generoaren arabera definitzen hasten direnean, sexu-joerak zalantzan jartzen hasten direnean, identifikatuta sentitzeko ereduak bilatzen dira. Dagoeneko existitzen diren ereduak, baina agian informazio faltagatik bakarrik, ez dira ezagutzen.
Ekitaldi-areto batean edo antzeko espazio batean, non bideoak PIN baten bidez proiektatu ahal izango diren .mp4 formatuan.
Zentroak honako hauek izan beharko ditu:
- Kalitate ertaineko/oneko irudi-proiektagailua eta dagokion audioa.
- Halakorik ezean, 3 bideoekin USB jartzeko proiektorera konektatu daitekeen ordenagailu bat.
- Mugimenduan dagoen konposizioarentzat gutxienez 5 x 4 metroko "Lisa" azalera duen espazio bat 6x3 edo 8x3 metro bada alda daiteke, baina ez gutxiago.
- Gela edo ekitaldi-aretoa oso handia bada, mikrofono baten edo biren bidez soinua zabaltzeko aukera.
Ikuspegi artistikoa
Hiru bideoen aniztasunak alderdi artistiko kultural zabala eskaintzen digu. Alde batetik, "Batteleku Batean" gaur egungo dantza-egoitza artistiko bati buruzko dokumentala da. Bertan, Euskal Battelaren irudia berreskuratu nahi da, bai eta gerra zibilean itsasontzi hori kapitaintzen ari zen emakumearen paper garrantzitsua ere, bereziki Pasajes ANTXO eta Pasajes San Pedron biztanleak arroaren alde batetik bestera garraiatzeko; musikaren, dantzaren, jantzien, ikerketa ozeanografikoaren, eskulturaren eta sorkuntza artistikoaren arteko lankidetza eta ikerketa. Bestalde, "See the Man" filmeko trailerrak Suediako lehen mailako futbol talde bat aurkezten digu, horien artean opera pieza bat dantzatzen, klub horri onura asko ekarri dizkion kultur programa bat (4 urtetan ohorezko dibisiora 2 dibisio beheragotik igo dira, herri txiki horretako inork inoiz pentsatu ez duena). Azken bideoak, Alemaniako emakumezkoen futbol taldearen entrenamendu baten ikuspegi artistikoa aurkezten digu, 8 aldiz Europako txapeldunak eta 2 mundukoak (2003 eta 2007), beste datu historiko bat bezala: 1955eko uztailaren 30ean, Alemaniako Futbol Federazioak (BFA) aho batez bozkatu zuen emakumezkoen futbola debekatzea, kirolaren lehia emakumeen izaeraren aurkakotzat jotzen zuelako. Gainera, klub kideei debekatu egin zien emakumezkoen taldeak osatzea edo emakumeek euren zelaietan jokatzea. Debekua gorabehera, nazioarteko hirurogeita hamar joko baino gehiago egin ziren – Ofizial gisa –. Lehen partida 1956ko irailaren 23an jokatu zen, estadio pribatu batean, Essenen, Holandako selekzioaren aurka. Alemaniako selekzioak irabazi zuen partida 2:1.
Ikuspegi pedagogikoa
Proposamen honen asmoa da, alde batetik, adibideekin aurkeztea kirolean eta dantzan dagoen genero-desberdintasun nabarmena, hau da, zergatik ez dugun planteatu ere egiten haien artean elkarrizketa bat ezartzeko premia larria, iritziak trukatzeko. Dantza edo edozein kirol praktikatzeko beharrezkoak diren gaitasunei buruz ere hitz egingo dugu, edozein gaitasun fisiko, intelektual zein motorretan aplika daitekeela azpimarratuz. Azalpenaren helburua ez da inor iritziz aldatzea, baizik eta gaia ekintzekin azaltzea, eta umorearen eta ironiaren bidez errespetuzko dinamika bat bultzatzea. Mutil eta neska horietako askok beren genero bereko jendearekin egoteko edo nahasteko aukera izaten dute kirol-jardueretan. Pentsatu nahi dugu nerabearen erabakia ez dagoela horrekin lotuta, baizik eta kirol zehatz horrekiko jakin-minarekin. Beste edozein irakasgaiko baterako lanak egiteko orduan, estrategiak ere hobetu, ikasi edo jakin-min hutsa izan beharko luke, ez genero baten edo bestearen definizioa. 30 urte baino gehiagoko esperientzia duen dantzari profesionala da hizlaria, eta kirol ugari egin ditu (baita gaur egun ere), hala nola, errugbia, arrauna, hockeya eta igeriketa sinkronizatua. Horrek itxura positiboa izan beharko luke bertaratutakoen artean.
Mikel Aristegui dantzari profesionala da duela 30 urtetik, eta 15 proiektutan baino gehiagotan parte hartu du, 700 neraberekin baino gehiagorekin. Aurkezten den proiektua beste 2 aldiz egin du, ikastetxe batek eta LGTBIQ espazio batek, eta oso harrera positiboa izan du. Arístegui gai komunitarioari eta genero-berdintasunari oso lotuta dago, eta dagoeneko dantza-antzerkiko hainbat pieza egin ditu. 2010ean, Donostiako Danza-EDIT jaialdiaren barruan, proiektu horren lehen bertsio bat egin zuen Donostiako udaletxeko ekitaldi-aretoan bertaratutako publikoarekin.
Eneko Gil Alberdi Arísteguirekin elkarlanean aritu da hainbat proiektutan (Batteleku Batean, besteak beste), Euskal Dantzako dantzari gisa trebatu zen hainbat sari irabaziz eta dantza garaikidean bere ikerketa lana egiteaz gain, Kukai konpainiako dantzari bakarlaria da bere sorreratik.